Haber Detayı
Karayolu Taşıma Yönetmeliği (KTY) İle İlgili Görüş Ve Taleplerimiz
HABER TARİHİ: 02 Şubat 2021 | 2032 Kişi okudu02/02/2021
Sayın Murat Baştor;
Ulaştırma ve Alt Yapı Hizmetleri Genel Müdürü
Sayın Genel Müdürüm Nasılsınız? Sağlıklı günler ve iyi çalışmalar dileğiyle yazıma başlamak istiyorum. Bildiğiniz gibi yayınlanan 2021 yılı Cumhurbaşkanlığı yıllık programında; Tedbir 507.4 “Taşıma İşleri organizatörlüğü yetki belgesi sektördeki serbestleşme düzeyini ve rekabetçiliği arttıracak şekilde düzenlenecek, diğer yetki belgeleri ile uygunlaştırılması sağlanacak, yapılacak değişiklikler ile sektöre giriş engeli ve kayıt dışılık azaltılacak, ayrıca sektörün öngörülebilirliği ve kurumsallaşma düzeyi arttırılacaktır.” denilmektedir.
Bakanlığımız, Sayın Ufuk Kale Bey’in bünyesinde bu doğrultuda yapmış olduğu çalışmalarda Karayolu Taşıma Yönetmeliği (KTY) ile ilgili görüş ve taleplerimiz istenmiş. Gerekli çalışmayı yapmış ve görüşlerimizi iletmiştik. Hatta 38 belge sayısının 10’a indirilmesi ile ilgili bir öneri de yaptık. KTY’nin daha kısa ve sade bir yazılması ve ilk günden beri belgeden ötürü sıkıntı içinde olan T.N.D. üyesi Ambarcılık sektöründeki üyelerimizin N2 belgesinden TİO’ya geçişinin sağlanmasını talep etmiştik.
Daha sonra Sn. Murat KORÇAK Bey’in bünyesinde yapılan çalışma ile ADR ve TİO Yönetmelik çalışmaları doğrultusunda taslaklar hazırlandı ve yine görüşlerimiz talep edildi. Taslaklarla ilgili görüşlerimizi de iletmiştik. Geldiğimiz bu noktada bizde bazı tereddütler ve kafamızda sorular oluştu. İzninizle sizinle bunları paylaşmak istiyorum;
Bugünden sonra bu çalışmalar nasıl devam edecek? Örneğin her birim bağımsız çalışıp Yönetmeliklerini yayınlayacak mı? Yoksa KTY bünyesindeki çalışma ile birleştirilip ortak bir KTY’mi yayınlanacak? Çalışmalarınıza karışma saygısızlığı yapmak istemiyorum. Ama bu soruları sorma sebebim TİO taslağında bazı maddeler açık ve anlaşılır yazılmadığı gibi 15 yıldır uygulanan KTY ile çelişmekte. Biraz sonra örnekleri ve taleplerimizi tekrar arz edeceğim. Yönetmelik çalışmalarını ortak bir platformda ve Cumhurbaşkanlığı programında arz ettikleri gibi yetki belge sayısının azaltılması, belgeler arası uyumun sağlanması ve sade bir yazılım ile yeni bir KTY’nin yazılmasını arzu ediyoruz.
Bizim için önem arz eden örnekler ve taleplerimiz şu şekildedir;
- Madde 22 -1 ‘den Madde 5 – 1 atıfta bulunurken aykırı hareket edenler benim anladığım kadarıyla belgesi yoksa 20.062 TL ceza kesilecek deniliyor. Yeteri kadar açık değil. Örneğin belgesiz birini yakaladınız, bu kadar çok belge içinde TİO belgesinin olmadığını nasıl anlayacaksınız? KTY’de belgesizlerin cezası azken bu ceza nasıl uygulanacak?
- a) Madde 12-1’de tıpkı KTY’deki gibi isteyenlerin aradaki fiyat farkını ödeyerek mevcut belgelerini TİO ile değiştirebilecekleri yazılı. Yani değiştirmede hiç birinde indirim yokken aynı madenin 3/a “bendinde ise DD belgesi geçerlilik süresi 5 yıldan fazla olanlara %60, 5 yıldan az olanlara%70 indirim yapılır” denilmekte. Değiştirmede hiç birine indirim yokken özel olarak DD belgesine niye indirim var? Bu konu ile ilgili talebimizi biraz sonra aktaracağım.
b) Madde 25/5 L1,L2,P2 ve M2 belgesi olanlar ek olarak TİO belgesi alırlarsa %60 indirim yapılır.
25/6’da C2,C3,G1,G2,H1,H2,K1,K3,M1,N1,N2 ve P1belgesi olanlar isterlerse ve ek olarak TİO belgesi alırsa %30 indirim yapılır denilmekte.
Taleplerimiz:
- İndirimin herkese eşit olacak şekilde %60 olarak yapılmasını istiyoruz.
- 12/1’de belge değiştirme denilirken 25/5 ve 25/6’da değiştirmeden bahsetmiyor. Sanki ek olarak belge alabilirsiniz diye anlıyorum. Aynı işi gören N2 belgesi varken indirimli olsa da niye TİO alayım?
Bunun yerine KTY için yaptığımız talepte belirtmiştik. “Alt belgelerden üst belge olan TİO’ya geçişin sağlanmasını istiyoruz” şeklinde değiştirilmesini talep ediyoruz. Değişim ve ek yerine geçiş kelimesinin yazılmasını, Örnek: “Alt belgelerden TİO’ya geçişte mevcut TİO belge fiyatından %60 indirim yapılır” Bu sayede Ambarcılık sektöründeki N2 belgesi de TİO’ya geçmiş olur. R1 ve R2 belgelerinin zamanla yok olması gibi N2’de yok olmuş olur.
- N2 belgesi iptal olanlar veya belgesi olmayanların son kez bir defaya mahsus olmak üzere %60 indirimli olarak TİO belgesi almalarının sağlanması
- Değişim veya geçişte eski alt belgede bulunan araçlar hangi belgeye yazılacak? Örnek N2’deki 8 araç TİO’ya geçişte belgesiz durumuna düşecek. (N2 iptal olunca) Araçlar için ayrı bir belge mi alınacak açıklaması yok. Eğer K’ya yaz derseniz orada bir sıkıntı çıkar. Tüzel kişi K alırsa 75 ton kapasiteyi sağlaması gerekir. İl içinde yük toplayan 8 aracımız (3 – 4 Ton kapasiteli) 75 ton kapasiteyi sağlayamaz. Çözüm; araçların da TİO belgesine yazılması.
- KTY’de belge sayılarının azaltılması çalışması yapılıyor. Bu sayede bir çok belge iptal olacak. Onun için taslakta TİO belgesine geçiş hariç alt belgeden üst belgeye geçişte ücret farkı alınmaz ibaresinin taslağa konulmasını istiyoruz.
- Belgesizlerin belgelendirilerek kayıt altına alınmasını sağlamak amacıyla başta TİO olmak üzere tüm belge fiyatlarında % 50 indirim yapılmasını istiyoruz. (Daha önce de 400 bin TL olan belgemiz, 150 Bin TL’ye indirilmişti.)
Sayın Genel Müdürüm;
Belgelerin azaltılması, indirimlerle yeniden belge alınması ile Cumhurbaşkanlığımızın da dediği gibi sektöre giriş kolaylaşır, kayıp ve kaçak azaltılır. Herkes belge sahibi olursa ADR ve U-ETDS uygulamalarına da geçiş sağlanmış olur. Belgesiz bir firma U-ETDS’ye nasıl girsin, bu mümkün mü?
Bu düzenlemelerden sonra belgesiz ve merdiven altı çalışanların diyecek bir şeyleri kalmayacağı gibi denetim ve cezalarla da sektör dışına itilmiş olur.
Yazımı sonlandırırken saygılarımı sunuyor ve iyi çalışmalar diliyorum.
Tel: 0 532 216 61 52 Yusuf DAĞCI
Bilgi için; Türkiye Nakliyeciler Derneği
Sn. Ufuk Kale Yönetim Kurulu Bşk.
Sn. Murat Korçak