Haber Detayı

Karayolu Taşıma Yönetmeliği (KTY) İle İlgili Görüş Ve Taleplerimiz
HABER TARİHİ: 02 Şubat 2021 | 2653 Kişi okudu02/02/2021
Sayın Murat Baştor;
UlaÅŸtırma ve Alt Yapı Hizmetleri Genel Müdürü
Sayın Genel Müdürüm Nasılsınız? SaÄŸlıklı günler ve iyi çalışmalar dileÄŸiyle yazıma baÅŸlamak istiyorum. BildiÄŸiniz gibi yayınlanan 2021 yılı CumhurbaÅŸkanlığı yıllık programında; Tedbir 507.4 “Taşıma İşleri organizatörlüÄŸü yetki belgesi sektördeki serbestleÅŸme düzeyini ve rekabetçiliÄŸi arttıracak ÅŸekilde düzenlenecek, diÄŸer yetki belgeleri ile uygunlaÅŸtırılması saÄŸlanacak, yapılacak deÄŸiÅŸiklikler ile sektöre giriÅŸ engeli ve kayıt dışılık azaltılacak, ayrıca sektörün öngörülebilirliÄŸi ve kurumsallaÅŸma düzeyi arttırılacaktır.” denilmektedir.
Bakanlığımız, Sayın Ufuk Kale Bey’in bünyesinde bu doÄŸrultuda yapmış olduÄŸu çalışmalarda Karayolu Taşıma YönetmeliÄŸi (KTY) ile ilgili görüÅŸ ve taleplerimiz istenmiÅŸ. Gerekli çalışmayı yapmış ve görüÅŸlerimizi iletmiÅŸtik. Hatta 38 belge sayısının 10’a indirilmesi ile ilgili bir öneri de yaptık. KTY’nin daha kısa ve sade bir yazılması ve ilk günden beri belgeden ötürü sıkıntı içinde olan T.N.D. üyesi Ambarcılık sektöründeki üyelerimizin N2 belgesinden TİO’ya geçiÅŸinin saÄŸlanmasını talep etmiÅŸtik.
Daha sonra Sn. Murat KORÇAK Bey’in bünyesinde yapılan çalışma ile ADR ve TİO Yönetmelik çalışmaları doÄŸrultusunda taslaklar hazırlandı ve yine görüÅŸlerimiz talep edildi. Taslaklarla ilgili görüÅŸlerimizi de iletmiÅŸtik. GeldiÄŸimiz bu noktada bizde bazı tereddütler ve kafamızda sorular oluÅŸtu. İzninizle sizinle bunları paylaÅŸmak istiyorum;
Bugünden sonra bu çalışmalar nasıl devam edecek? ÖrneÄŸin her birim bağımsız çalışıp Yönetmeliklerini yayınlayacak mı? Yoksa KTY bünyesindeki çalışma ile birleÅŸtirilip ortak bir KTY’mi yayınlanacak? Çalışmalarınıza karışma saygısızlığı yapmak istemiyorum. Ama bu soruları sorma sebebim TİO taslağında bazı maddeler açık ve anlaşılır yazılmadığı gibi 15 yıldır uygulanan KTY ile çeliÅŸmekte. Biraz sonra örnekleri ve taleplerimizi tekrar arz edeceÄŸim. Yönetmelik çalışmalarını ortak bir platformda ve CumhurbaÅŸkanlığı programında arz ettikleri gibi yetki belge sayısının azaltılması, belgeler arası uyumun saÄŸlanması ve sade bir yazılım ile yeni bir KTY’nin yazılmasını arzu ediyoruz.
Bizim için önem arz eden örnekler ve taleplerimiz ÅŸu ÅŸekildedir;
- Madde 22 -1 ‘den Madde 5 – 1 atıfta bulunurken aykırı hareket edenler benim anladığım kadarıyla belgesi yoksa 20.062 TL ceza kesilecek deniliyor. Yeteri kadar açık deÄŸil. ÖrneÄŸin belgesiz birini yakaladınız, bu kadar çok belge içinde TİO belgesinin olmadığını nasıl anlayacaksınız? KTY’de belgesizlerin cezası azken bu ceza nasıl uygulanacak?
- a) Madde 12-1’de tıpkı KTY’deki gibi isteyenlerin aradaki fiyat farkını ödeyerek mevcut belgelerini TİO ile deÄŸiÅŸtirebilecekleri yazılı. Yani deÄŸiÅŸtirmede hiç birinde indirim yokken aynı madenin 3/a “bendinde ise DD belgesi geçerlilik süresi 5 yıldan fazla olanlara %60, 5 yıldan az olanlara%70 indirim yapılır” denilmekte. DeÄŸiÅŸtirmede hiç birine indirim yokken özel olarak DD belgesine niye indirim var? Bu konu ile ilgili talebimizi biraz sonra aktaracağım.
b) Madde 25/5 L1,L2,P2 ve M2 belgesi olanlar ek olarak TİO belgesi alırlarsa %60 indirim yapılır.
25/6’da C2,C3,G1,G2,H1,H2,K1,K3,M1,N1,N2 ve P1belgesi olanlar isterlerse ve ek olarak TİO belgesi alırsa %30 indirim yapılır denilmekte.
Taleplerimiz:
- İndirimin herkese eşit olacak şekilde %60 olarak yapılmasını istiyoruz.
- 12/1’de belge deÄŸiÅŸtirme denilirken 25/5 ve 25/6’da deÄŸiÅŸtirmeden bahsetmiyor. Sanki ek olarak belge alabilirsiniz diye anlıyorum. Aynı iÅŸi gören N2 belgesi varken indirimli olsa da niye TİO alayım?
Bunun yerine KTY için yaptığımız talepte belirtmiÅŸtik. “Alt belgelerden üst belge olan TİO’ya geçiÅŸin saÄŸlanmasını istiyoruz” ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirilmesini talep ediyoruz. DeÄŸiÅŸim ve ek yerine geçiÅŸ kelimesinin yazılmasını, Örnek: “Alt belgelerden TİO’ya geçiÅŸte mevcut TİO belge fiyatından %60 indirim yapılır” Bu sayede Ambarcılık sektöründeki N2 belgesi de TİO’ya geçmiÅŸ olur. R1 ve R2 belgelerinin zamanla yok olması gibi N2’de yok olmuÅŸ olur.
- N2 belgesi iptal olanlar veya belgesi olmayanların son kez bir defaya mahsus olmak üzere %60 indirimli olarak TİO belgesi almalarının saÄŸlanması
- DeÄŸiÅŸim veya geçiÅŸte eski alt belgede bulunan araçlar hangi belgeye yazılacak? Örnek N2’deki 8 araç TİO’ya geçiÅŸte belgesiz durumuna düÅŸecek. (N2 iptal olunca) Araçlar için ayrı bir belge mi alınacak açıklaması yok. EÄŸer K’ya yaz derseniz orada bir sıkıntı çıkar. Tüzel kiÅŸi K alırsa 75 ton kapasiteyi saÄŸlaması gerekir. İl içinde yük toplayan 8 aracımız (3 – 4 Ton kapasiteli) 75 ton kapasiteyi saÄŸlayamaz. Çözüm; araçların da TİO belgesine yazılması.
- KTY’de belge sayılarının azaltılması çalışması yapılıyor. Bu sayede bir çok belge iptal olacak. Onun için taslakta TİO belgesine geçiÅŸ hariç alt belgeden üst belgeye geçiÅŸte ücret farkı alınmaz ibaresinin taslaÄŸa konulmasını istiyoruz.
- Belgesizlerin belgelendirilerek kayıt altına alınmasını saÄŸlamak amacıyla baÅŸta TİO olmak üzere tüm belge fiyatlarında % 50 indirim yapılmasını istiyoruz. (Daha önce de 400 bin TL olan belgemiz, 150 Bin TL’ye indirilmiÅŸti.)
Sayın Genel Müdürüm;
Belgelerin azaltılması, indirimlerle yeniden belge alınması ile CumhurbaÅŸkanlığımızın da dediÄŸi gibi sektöre giriÅŸ kolaylaşır, kayıp ve kaçak azaltılır. Herkes belge sahibi olursa ADR ve U-ETDS uygulamalarına da geçiÅŸ saÄŸlanmış olur. Belgesiz bir firma U-ETDS’ye nasıl girsin, bu mümkün mü?
Bu düzenlemelerden sonra belgesiz ve merdiven altı çalışanların diyecek bir ÅŸeyleri kalmayacağı gibi denetim ve cezalarla da sektör dışına itilmiÅŸ olur.
Yazımı sonlandırırken saygılarımı sunuyor ve iyi çalışmalar diliyorum.
Tel: 0 532 216 61 52 Yusuf DAÄžCI
Bilgi için; Türkiye Nakliyeciler DerneÄŸi
Sn. Ufuk Kale Yönetim Kurulu BÅŸk.
Sn. Murat Korçak